تعویض پلاک در منزل، الصاق پلاک سوم به خودروها و توسعه مراکز شماره‌گذاری کاملا اینترنتی از جمله برنامه‌های پلیس راهور در سال جاری است که رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور انتظامی کشور درباره آنها سخن گفت.

تعویض پلاک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، برای آگاهی از آخرین روند تعویض پلاک و شماره گذاری با توجه به موضوع پرداخت مالیات، عایدی پلیس راهور از کنترل مالیات و تعویض پلاک، آخرین آمار شماره گذاری خودرو و موتور در کشور، ساعت کاری مراکز تعویض پلاک و همچنین نرخ مالیات و شماره گذاری وسایل نقلیه، با «سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور انتظامی کشور» به گفت‌وگو بنشینیم.

برای پرداخت مالیات اجباری وجود دارد؟

بله؛ قانون پلیس راهور انتظامی کشور را مکلف کرده است که پرداخت مالیات وسایل نقلیه را کنترل کرده و اگر وسیله نقلیه‌ای مالیات خود را پرداخت کرده باشد بتواند خدمات نقل و انتقال را دریافت کند؛ یعنی باید گفت اگر متقاضی مالیات وسیله نقلیه خود را نپرداخته باشد سامانه نوبت دهی پلیس راهور برای نقل و انتقال برای وی قفل شده و نمی‌تواند نوبت اخذ کرده و در ادامه برای شماره‌گذاری وسیله نقلیه خود اقدام کند.

چگونه می توان مالیات وسایل نقلیه را پرداخت کرد؟

 برای پرداخت مالیات می توان از  طریق درگاه و پایگاه سازمان مالیاتی کشور اقدام کرد.

بدین صورت که افراد وارد سامانه وزارت اقتصاد و دارایی شده و در قسمت پرداخت مالیات به صورت برخط مالیات خودرو را واریز کرده و در ادامه به سامانه نوبت دهی مراجعه کرده و نوبت اخذ می کنند.

همچنین اگر افراد مالیات خودرو را پرداخت نکرده باشند  و می خواهد نوبت بگیرد بعد از مراجعه به سامانه نوبت دهی به صورت سیستمی به سامانه پرداخت مالیات هدایت شده و بعد از پرداخت مالیات دوباره به سامانه نوبت دهی بازگشته و می‌توانند نوبت رزرو کنند تا در مراحل بعدی نسبت به تعویض پلاک اقدام کنند.

ذکر این نکته ضروری است که در سامانه نوبت دهی هیچ گونه پرداخت مالیات وجود نداشته و صرفا افراد به سامانه وزارت دارایی هدایت می شوند.

هزینه مالیات خودرو بر عهده خریدار است یا فروشنده؟ | هزینه شماره گذاری خودرو در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

هر خودرو چه مبلغی به عنوان مالیات باید بپردازد؟

در حال حاضر میزان ریالی که افراد باید به عنوان مالیات خودرو بپردازند برای خودروهای تولید داخل به میزان یک درصد قیمت کارخانه و برای خودرو های خارجی به اندازه ۲ درصد ارزش گمرکی در نظر گرفته شده است که باید به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز شده و همانطور که قبلاً هم گفتم پلیس هیچ دخل و تصرفی در تعیین مبلغ، سهم و عایدی در این خصوص نداشته و مبالغ تعیین شده برای مالیات نیز به صورت سیستمی مشخص شده و افراد باید قبل از نقل و انتقال بپردازند.

جناب سرهنگ، یک سوال، پرداخت مالیات به عهده فروشنده است یا خریدار؟

در این زمینه در قانون کلمه فروشنده یا خریدار مشخص نشده و کلمه مالک خودرو درج شده یعنی کسی که پلاک خودرو متعلق به وی است باید برای تعویض پلاک مالیات خودرو را پرداخت کند تا در ادامه دریافت خدمات نقل و انتقال پلاک جدید به نام فرد دیگری صادر شود.

در حال حاضر ساعت کار مراکز تعویض پلاک چگونه است؛ آیا در ماه رمضان ساعت کار  افزایش یا کاهش داشته است؟ و یک سوال دیگر؛ آیا  در زمان افزایش ساعت کاری به کارمندان مجموعه مزایا و اضافه کار پرداخت می شود؟

خیر. ساعت کاری مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری خودرو مثل شرایط عادی سایر ایام سال است؛ بدین صورت که در روزهای شنبه تا چهارشنبه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۷ تا ۱۴ و روزهای پنجشنبه نیز از ساعت ۷ تا ۱۲ به متقاضیان خدمت ارائه می شود.

در مورد پرداخت مزایا به کارکنان باید گفت در اسفندماه طبق روال هر ساله با افزایش تعداد مراجعان، ساعت کاری مراکز نیز افزایش می یابد که به تبع آن مزایا و اضافه کار نیز به کارکنان تعلق گرفته است.

جناب سرهنگ از برنامه‌های مرکز تعویض پلاک در سال ۱۴۰۱ بگویید،شنیده ها حاکی از تعویض پلاک درب منزل و دریافت پلاک سوم است.

همانطور که خودتان می دانید در برنامه‌های سال جاری مرکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور انتظامی کشور این مورد است که تعویض پلاک درب منزل انجام شود؛ بدین صورت که بخشی از کار به صورت اینترنتی انجام شده و بازدید خودرو و تعیین اصالت خودرو، فک و نصب پلاک و ارائه سند خودرو با حضور کارشناس پلیس دم درب منزل انجام می شود؛ یعنی بعد از ثبت مشخصات خودرو و فروشنده و خریدار در سامانه، برای بازدید خودرو و حضور کارشناس زمان تعیین شده و کارشناس در زمان مشخص شده در آدرسی که فروشنده و خریدار اعلام کرده، حاضر شده و بعد از بازدید ماشین و تایید اصالت خودرو پلاک قبلی فک و پلاک جدید نصب و با توجه به اتصال مامور به سامانه مرکزی پلیس راهور، سند خودرو صادر و همان لحظه پرینت گرفته و تحویل مالک جدید می شود.

جناب سرهنگ، هزینه نقل و انتقال خودرو در سال جدید چه تغییری کرده است؛ آیا افزایش نرخ داشته ایم؟

  در سال گذشته دو نرخ برای شماره‌گذاری خودروها وجود داشت؛ خودروها با ارزش بالای ۳۰۰ میلیون تومان، ۴۱۲ هزار تومان برای شماره گذاری پرداخت می‌کردند و خودروهای با ارزش پایین تر از ۳۰۰ میلیون تومان باید حدود ۲۶۲ هزار تومان پرداخت می‌کردند اما در سال جدید نرخ واحد برای شماره گذاری خودرو ها تعیین شده است و آن هم ۳۷۳ هزار تومان است.

این نرخ شامل خودروهای وارداتی نیز می شود؟

بله. این مبلغ هم برای ماشینهای داخلی و هم وارداتی بوده که مصوبه مجلس است و دولت به راهور انتظامی ابلاغ کرده است.

کد خبر 669937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 90
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    8 0
    درخودروهای عمومی و تاکسی این مالیات به عهده کیست
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    41 3
    آفرین هزینه برای خودرو های گران قیمت کاهش پیدا کرده است و برای خودرو های ارزان ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    56 3
    هرچه بگندد نمکش میزنم وای به روزی که بگندد نمک خخخخخخخ اینارو کی بگیره خخخخخخ
  • مجید IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    48 3
    شما میگفتید پول اضافی میدید دفتر خونه پس چی شد
  • مسعود IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    60 4
    یعنی یک ماشین مدل پایین باید به اندازه یه ماشین صفر مالیات پرداخت کنه؟🤔
  • مسعود IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    55 5
    یعنی یک ماشین مدل پایین باید به اندازه یه ماشین صفر مالیات پرداخت کنه؟🤔
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    43 10
    اگه ارزش یک درصد ماشین بایداخذ شود چرا ماشینی که ۱۲۰ملیون خریداری شده ۴۰۰هزار تومان یعنی ۵درصد اخذ کردن
  • مصطفی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    45 6
    اگ قرار بود اینهمه پول بگیرن پس چرا سردفتریها حذف کردن اینها دارن دوباره پول سر دفتری مستقیم از خود صاحب خودرو میگیرن کسی هم نمیفهمه بگرد دنبال پرتقال فروش
    • مهدی IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 2
      داداش ۵ درصدش میشه ۶ میلیون.۴۰۰ تومن یک سومه یک درصده ۱۲۰ میلیونه.من خودم ی تیبا ۹۲ خریدم ۱۱۵ میلیون ۴۰۰ مالیات دادم.اینا گفتن یک درصد قیمت کارخانه یعنی تیبا ۹۲ رو حدودا ۴۰ تومن قیمت زدن یه درصدشم مالیات میگیرن ک میشه همون ۴۰۰ تومن.
    • جعفر IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 1
      1درصد120میلیون میشه 1200 چطوری حساب کردن 400 تومان شده
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    47 6
    اونقدر مردم سرگرم ماجرای برگ سبز کردن یکی سوال با اعتراض نمیکنه چرا اصلا باید تعویض پلاک کنیم؟ مگه دهه 50 یا 60 که هر ماشین فقط 1 پلاک داشت چه مشکلی پیش میومد؟ چند بازنشسته ناجا 1 شرکت راه انداختن و دارن به مردم پلاک می فروشن و مردم هم با اشتیاق میرن تو صف تعویض پلاک
  • جواد IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    95 4
    الان یه پژو 405 که تو بازار 250 تومنه با یه پژو مدل 83 که 60 تومنه مالیاتش مالیاتش 1 درصد قیمت کارخانه اس چون هیچ صحبتی از مدل نشده. احتمالا باز میخوان بین قشر ضعیف و غنی تعادل برقرار بشه که به راحت ترین شکل برنامه ریزی، دولت ضرر نکنه. احتمالا این قانونم دلیل اصلیش برای تنظیم بازار خودرو هست. وهمین طور که میبینید با این مالیات ها روز به روز داره به کیفیت زندگیمون افزوده میشه،من که دیگه دارم حس میکنم تو اروپا زندگی میکنم.البته تو بیابوناش
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    65 7
    تشکر از اینکه حق بیت‌المال ر و از دلال ها اخذ می کنید
    • خوش رکاب IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 9
      البته ماشینهای مدل۹۳به پایین مالیات نمیدن.مالیات برای ماشینهای۹۳به بالاست
  • صمد IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    29 7
    مادلمان خوش بود دیگه پول اضاف به دفترخانه نمیدیم نمیدونستیم دولت زرنگ ترازاین حرفحاست
  • مهرداد IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    75 4
    بله قبول که مالک خودرو باید پرداخت بکنه چرا ایران خودرو وسایپا که مالک خودرو هستند موقع فروش مالیاتو از خریدار میگیرند ؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    102 3
    چندروز دیکه نفس بکشین مالیات میگیرین چرا که پول تفریحات و پول اختلاس آقازاده ها باید یه جور جورشه همش دست تو جیب مردم ... پدرملت درآوردین
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    59 3
    وای بر آنکس با نقشه قبلی خودرو راگران میکند
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    36 2
    پول زوره .بایدداد
  • مهدی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    42 3
    ی ذره میبرن روی حقوق ها از اون طرف همه چی ده برابر میشه!!خدا به داد مردم برسه
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    39 2
    من بازنشسته هستم در دهه هشتاد با فاصله دو خودرو فروختم اما خریدارها تاالان حاضر به فک پلاک ما نشدند به دادگاه وپلیس هم شکایت دادیم اما هیچ اقدامی نشده حالا به خاطر این دو پلاک ازتمام یارانه ها خودم وخانواده محروم هستیم به چه گناهی نمیدانم ! این عدالت ازکجا آمده بخاطر دو پلاک ما باید محروم از یارانه باشیم. چرا فکر اساسی برای پلاک خودرو نمیشود؟ طرف خودرو را خریده باپلاک مردم خلاف میکند نمره منفی برای صاحب پلاک است این کجای اخلاق و قانون است گناه مالک پلاک چیست؟ خوب برای پلاک هم بعد ازفروش خودرو مدت اعتبار بگذارید بعد از مدتی کوتاه مثلاً بعد ازسه ماه پلاک خودرو باطل شود وپلیس اعمال قانون کند تاکسی جرات نکند باپلاک مردم خلاف کند. بااین کار کلی خلاف قاچاق ووو کم میشود.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    24 2
    ماشین پراید هم مالیات دارد یانه
    • مسلم IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      4 0
      سلام خدمت شما بزرگوار شکایت کنید دادسرا و درخواست توقیف خودروها رو بدید..هرکجای ایران باشند توقیف میشن .شما حتی میتونید درخواست سرقت خودرو بدید چون درحال حاضر صاحب هر دو خودرو شما هستید ومیتونید مالک انها باشید.یاعلی
  • حفگو IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    20 1
    درهر صورت از جیب مردم می زنند تا دیروز به نام دفاتر اسناد حالا به نام مالیات
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    18 1
    پس این نماینده‌ای مجلس این ماليات برموکلین خود وضع کردن باعث تأسف است این ماهستیم که خودمان بدبخت کردیم
  • US ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    9 52
    امیدوارم ک کارهای رئیس جمهور ودولت و ب دستور مقام رهبری کشورمان را آباد کنن سلام برهبر عزیز و رئیس جمهورم ودولتش آباد باش اااای ایران.
  • علی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    7 58
    البته مالیات همه چیمونو میگیرن اینم روش
    • سعید IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      14 2
      چشم منتظر همین بودم که تو بگی
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    19 0
    مجلس به نفع قشر مرفه وسرمایه دار نرخ تعویض پلاک خودروهای گران قیمت را تعیین کرده است
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    27 2
    با سلام چرا متاسفانه قوانین کشور اسلامی به سبک کشورهای غیر اسلامی مردم را کنترل و مدیریت می کنند
  • احد IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    27 6
    سلام چراماباید مالیا ت بدهیم وقتی که تمام جاده خراب است وآسفالت دورست حسابی توی خیابان وجادها نیست برای چه پول مفت بدهیم کار خوب انجام در قبالش پول بگیرید
  • مجید IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    30 2
    کلا مردم رو انداختید تو چاه... خداوکیلی روی چه حسابی باید این همه پول پرداخت کنیم آیا خودرویی که به مردم میدید استاندارد هست یا خیابون های کویری تون کدومش.... پس لطف کنید که نمی‌کنید دست از جیب مردم به هر طریقی بردارید.. فقط بلدید هزینه تراشی کنید برای مردم کار دیگه ای بلد نیستید
  • علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    32 2
    خیلی افتخار میکنند که دارن مراحل انتقال پلاک فلان کردن و بهمان. خب از یک خودرو چندبار باید مالیات گرفت؟
  • احمد IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    8 15
    درود که دفتر خانه روتمام کردین یکی دوروز علاف پول اضافی می گرفتن حداقل پولو دولت بگیره بهتر از دفتر داران
  • مهرداد IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    16 6
    از ماست که بر ماست ، هر بلایی دلشون بخواد سر مردم میارن
  • بهنام قبولی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    16 1
    سلام.ماشین صفر درتاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۷تحویل گرفتم هنوز کارت ماشین صادر نشد چه دلیلی داره هیچ کس هم جوابگو نیست.
  • مرتضی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    16 1
    خدایش پراید با این امکاناتش لیاقت مالیات داره...........یه پولی هم باید بدین که ما سوار میشیم
  • قربان حسن پور اسفراین IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    30 1
    این مالیات باز چی است یعنی چی مردم می گفتند که برگ سبز خوب است دیگه راحت شدیم این مالیات از کجا زایمان کرد جمع کنید این دفتر دستدک ها را
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 8
      باشه داداش چشم،امری دیگه،میخوای تویوتاسوار شی
  • کیوان IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 0
    هر روز ی بلای جدید سر ملت میارین خودرو صفر با کار کرده مدل پایین ی جور مالیات
  • راد IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 0
    الان یعنی یه پراید صفر کیلو‌متر یک درصد.یه پراید مدل ۸۰ هم یک درصد مالیات باید بدن‌🤮🤮🤮🤮
  • بی طرف IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 2
    حالا که دارن مالیات می گیرند پس هزینه های خراب شدن ماشین به علت خرابی خیابانها را هم باید به مردم بدهند.
  • محمد IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    از من 188هزار تومان سایت مالیات پول گرفت واسه یه پراید تمام رنگ مدل 85که ب 40تومن نمیارزه خدایی ظلمه 383هزار تومان هم پول تعویض پلاک باید بدم . این ماشین با ی ماشین مدل بالا یکیه .این لگن ب خدا نمی ارزه به این قیمتا
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    سلام خسته نباشد یک سوال دارم این خودروهای ایرانی که اکثرا مدل پایین هستند مبلغ مالیات این ماشین ها چقدر است به مبلغ ماشین صفر که حساب نمی کنند انشاء الله ممنون
  • مولایی DE ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    11 0
    پلیس راهور چه تاریخی 6 دستگاه تارا و 30 موتور سیکلت را قرعه کشی میکند ....